Technische weetjes

Koppelingshendel afstellen
De speling  aan de koppelingshendel wordt ingesteld door de koppelingskabel vaster of losser te regelen (niet bij hydraulisch koppelingen natuurlijk). Dit kan bovenaan en onderaan de kabel (speling moet ongeveer 3mm bedragen).

 

Bij een te kleine speling gaat de koppeling slippen, maar bij een te grote speling gaat  de koppeling niet helemaal open (ontkoppelen) waardoor de versnellingsbak stroef gaat schakelen.
 
Koplamp afstellen
Trek een lijn op 5m van een verticaal oppervlak. (bv. muur, kast, ...) Ga met uw motorfiets achter deze lijn staan. Start de motor en zorg dat de bovenzijde van de lichtbundel op het verticaal vlak afgesteld is  op ongeveer 60 cm hoogte. Zo heb je een maximum aan licht en verblind je de tegenligger niet! Om de regelbouten terug te vinden kan je uw handleiding raadplegen of eens langskomen bij ons.
 
Motor stallen tijdens de winter
Best grondig kuisen voor je uw motor stalt. Het zout en/of het vuil zou anders wel eens de metalen onderdelen kunnen beschadigen. Na het kuisen is het aan te raden om de ketting eens goed te smeren.


Je mag gerust de bandenspanning verhogen met 100g druk. Dit zorgt ervoor dat uw banden niet zullen vervormen. (Ideale bandenspanning vindt u in de handleiding) Banden verliezen ongeveer 100g op een maand tijd.


Vergeet ook uw batterij niet aan de druppellader te hangen. Dit zal de levensduur van de batterij bevorderen.


Uw motor kan het best worden gestalt op een droge plaats met een stabiele temperatuur.
 
Kettingspanning
Er is speling nodig op je ketting omdat de afstand tussen het voor en achtertandwiel verhoogt bij het inveren van het achterwiel. Naargelang de veerweg is deze speling ongeveer 2.5 à 3.5 mm, gemeten in het midden tussen voor en achtertandwiel door de ketting op en neer te bewegen. Dit best op verschillende plaatsen meten door aan het achterwiel te draaien.

 

Best langskomen als de speling te grote verschillen vertoond, misschien is de kettingset wel aan vervanging toe. Wanneer het achtertandwiel niet perfect gecentreerd staat (0.1mm is voldoende) kan dit ook verschillen geven in speling .

  • Te grote speling geeft een schokkend effect bij dicht op opendraaien van het gashendel.
  • Te weinig speling kan schade berokkenen aan de ketting en/of de lagers van de tandwielen .

 

Eerst de achteras vastdraaien en dan pas controleren of het achterwiel rechtstaat en de kettingspanning correct is. Niet vergeten regelmatig uw ketting te smeren met een speciale kettingspray ,zeker bij nat weer .
 
Banden
Banden zijn heel belangrijk voor het comfort en de wegligging van uw motorfiets. Alleen een band op bedrijfstemperatuur heeft voldoende grip.
 
Waar moet je zeker regelmatig controleren is de bandenspanning :

  • te laag – motor stuurt zwaar en  meer bandenslijtage (band wordt te warm).
  • Te hoog – minder grip en weinig comfort, moeilijk op temperatuur te krijgen.

 

Bandenspanning wordt gemeten met koude banden (tussen een warme en een koude achterband heb je ongeveer 300g drukverschil). Hou de  bandenspanning aan die vermeld staat in de handleiding van uw Triumph.

 

In uw band staan blokjes in de groeven die aangeven hoe ver u mag gaan voor uw band versleten is en moet worden vervangen (wanneer je niet zeker bent kom dan gerust is langs). Voor-en achterband kunnen op ongeveer dezelfde tijd versleten zijn (de voorband verslijt mede door het remmen).